Începând cu anul 2021 și până în prezent, ANACEC, în calitate de partener, participă activ în toate activitățile proiectului Enhancing Quality of Education and Training in SEE (EQET SEE), gestionat de ERI SEE (Education Reform Initiative of South Eastern Europe Secretariat) și susținut financiar de ADA (Austrian Development Agency). Proiectul constituie o oportunitate deosebită pentru un schimb eficient de experiență și bune practici în domeniul asigurării calității în educație, dezvoltate în cele șapte economii partenere: Albania, Republica Macedoniei de Nord, Kosovo, Bosnia și Herțegovina, Muntenegru, Republica Moldova și Serbia, reprezentate în proiect de către entități naționale responsabile de asigurarea externă a calității și/sau ministerele de resort.
Proiectul constituie o platformă proactivă de informare reciprocă, de dialog și discuții, de identificare a provocărilor la nivel național, precum și a noilor soluții, de instruire/formare, de elaborare a diverselor materiale în suportul partenerilor.
Astfel, pe parcursul derulării proiectului au fost realizate mai multe activități utile, printre care:
A fost elaborată culegerea „Evaluarea externă a instituțiilor – Practici bune din spațiul Uniunii Europene și Europei de Sud-Est”, produs al Proiectului EQET SEE, care descrie succint 75 de practici de implementare a metodologiilor de evaluare externă la nivel de învățământ general și învățământ vocațional tehnic, dezvoltate în cele șapte economii partenere (Albania, Bosnia și Herțegovina, Muntenegru, Serbia, Macedonia de Nord, Kosovo, și Republica Moldova), precum și un șir de țări europene, printre care Bulgaria, Olanda, Portugalia, Irlanda, Franța, Germania, Suedia, Marea Britanie, Italia. Materialul publicat a fost minuțios studiat de către angajații ANACEC și, ulterior, discutat în cadrul a mai multor ședințe de lucru, organizate anul curent distinct pentru nivelele Învățământ general și Învățământ vocațional tehnic.
Standardul Regional de Competențe pentru Evaluatorul Extern a fost aprobat de către Consiliul de conducere al ANACEC (Decizia nr. 18 din 16.09.2022) și se aplică de către ANACEC pentru toate categoriile de evaluatori externi cooptați, inclusiv în procesul de proiectare a programelor de formare pentru aceștia.
În luna mai, pe parcursul unei săptămâni, ghidați de către formatori profesioniști, participanții au studiat module care au acoperit diverse subiecte relevante, inclusiv privind natura și scopul evaluărilor externe, colectarea și analiza datelor, managementul și leadership-ul în cadrul echipelor de evaluare externă, comunicarea și raportarea eficientă. Sesiunile de formare au inclus prelegeri, lucru în grup și discuții, activități de joc de rol, simulări de rapoarte, prezentări, autoevaluare etc.
Angajamente în curs
În baza analizei rezultatelor aplicării Chestionarului Regional de identificare a necesităților de formare ale expertului evaluator în țară, Agenția urmează să replieze cunoștințele acumulate prin organizarea în toamnă a instruirilor pentru evaluatorii externi ai ANACEC.
Totodată, bunele practici selectate din culegerea Evaluarea externă a instituțiilor – Practici bune din spațiul Uniunii Europene și Europei de Sud-Est, urmează a fi implementate etapizat până la finele anului 2024, atât la nivel de învățământ general, cât și învățământ vocațional tehnic.