Pe parcursul ultimilor doi ani, Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare (ANACEC) a dezvoltat un parteneriat constructiv cu EAOKO - Asociația Euroasiatică pentru Evaluarea Calității Educației.
În particular, răspunzând invitației EAOKO, dna Elena Petrov, vicepreședinte al ANACEC, a contribuit la elaborarea monografiei colective «Оценка качества образования в условиях дистанционного обучения: опыт проживания пандемии системами школьного образования стран постсоветского пространства» (https://eaoko.org/upload/library/21_Distance_WEB.pdf), proces coordonat de către EAOKO și Banca Mondială.
Monografia recent editată conține experiența țărilor din spațiul post-sovietic, care este prezentată în comparație cu experiența internațională mai largă, de a trăi în condiții de pandemie și de a organiza evaluarea calității în învățământ în contextul educației de masă la distanță. Astfel, experți cooptați din Armenia, Kazahstan, Kîrgîzstan, Moldova, Rusia și Tadjikistan au descris reacția sistemelor naționale de evaluare a calității în educație la provocările pandemiei COVID-19 și au mediatizat soluțiile individuale, identificate la nivel național drept răspuns la problema comună, și bunele practici care și-au demonstrat eficacitatea și universalitatea în contextul învățământului la distanță.
În secțiunea a doua intitulată “Опыт разных стран: проблема общая — решения индивидуальные”, autoarea, în articolul „Молдова: Система внешней оценки качества образования в условиях пандемии” (pag. 78-92), a descris experiența Republicii Moldova în organizarea evaluării externe a calității în perioada pandemiei, cu accent pe realizările și provocările din sistemul educațional național.
Materialul prezentat este valoros pentru întreaga comunitate educațională și, în particular, pentru cercetătorii sistemelor educaționale naționale, cât și pentru managerii care iau decizii pentru depășirea consecințelor pandemiei în domeniul educației și a altor potențiale urgențe de natură globală.